Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Full fart framåt för Daniel - smygdebut i Citroën Xsara WRC till helgen

Det är full fart för Daniel Carlsson i dagarna. Förvisso inte på rallysträckorna, men inför säsongsstarten i Uddeholm Swedish Rally i början på februari finns ingen tid för vila. Fysisk träning och uppladdning ska kombineras med arbetet för att hitta partners till den ambitiösa VM-satsningen och kampanjen mot rattfylleri som Daniel driver, World Rally Against Drunk Driving. I slutet av veckan gör Daniel sitt första test i bilen, men teamet har han redan hunnit träffa på plats i det belgiska teamhögkvarteret.


En nöjd Daniel Carlsson summerar sitt första besök på  OMV Kronos Citroëns teamhögkvarter i Belgien tillsammans med teamchef Marc van Dalen (t.v.) och teamets ägare Jean-Pierre Mondron (t.h.).


Daniel berättar själv om mötet med teamet:

- Jag bekantade mig med teamet och gick igenom praktiska detaljer inför säsongen. Vi pratade om upplägg, kontrakt och annat som måste göras helt klart innan det är dags för start på allvar om några veckor. Jag fick mycket god kontakt med alla, inte minst teamchefen Marc van Dalen och ägaren Jean-Pierre Mondron. Hela teamet andas professionalism och det ska bli kul att se vad vi kan prestera i VM.

Efter Daniels besök i högkvarteret drog ingenjörer, mekaniker och förarkollegan Manfred Stohl vidare till Valence och Monte Carlo där rally-VMs säsongspremiär ägde rum i helgen. Med tydligt WRADD-stripad bil gjorde Manfred mycket lovande sträcktider fram tills han fick bromsproblem och fick slå av på takten:

- Monte Carlo är verkligen ett av de sista ställen i världen du vill ha bromsproblem på, så det måste ha varit en mardröm för Manfred. Jag tycker ändå att säsongspremiären var bra och det var fantastiskt roligt att se en succécomeback av Citroën med nya bilen, C4. Det finns alla förutsättningar för ett spännande VM-år i rally, säger Daniel.

För delar av teamet bär det nu av hemåt igen, men Daniels ingenjör i teamet och staben kring honom beger sig istället mot Paris och Citroën Sports högkvarter. Där håller bilen som Daniel kommer att köra i VM på att byggas under veckan. Själv åker Daniel ner på torsdag kväll:

- Jag åker till Paris för att bekanta mig med bilen, ingenjörer och mekaniker. På plats blir det seat-fitting [ inställning av säte och andra detaljer i bilen ] och även någon eller några testrundor med bilen. Jag ser fram emot att äntligen få ratta världsmästarbilen, även om det första riktiga testet blir i Sverige i början på rallyveckan, säger Daniel.

Ju mer det drar ihop sig mot Uddeholm Swedish Rally - ju mer ser också alla svenskar resultatet av det stenhårda arbete Daniel gjort under lång tid. Manfred Stohls bil var smyckad med WRADD redan i Monte Carlo, TV-sändningarna från rally-VM i SVT, med premiär under söndagen, hade WRADD-kampanjen som samarbetspartner - och på tisdag (23 jan) lanseras också kampanjsajten, WRADD.com:

- WRADD.com blir själva hjärtat i kampanjen. På tävlingsbilar, servicefordon och i alla tänkbara medier är det WRADD.com som kommer att marknadsföras. Redan idag har WRADD och WRADD.com blivit prestigefyllda namn som möts med stor respekt när man pratar om dem. WRADD har blivit välkänt för de flesta i Värmland och Sverige, men i rallykretsar är kampanjen redan världskänd, säger Daniel, inte utan viss stolthet i rösten.

WRADD.com lanseras den 23 januari. Daniels besök i Paris sker den 25-27 januari. Testet i Sverige är inplanerat måndagen den 5 februari. Uddeholm Swedish Rally går av stapeln den 8-11 februari. Full fart framåt!

Rasmus Bjerén,
www.danielcarlsson.com