Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Stressigt för Peugeot men
NU ÄR NYA SUPER 2000-RALLYBILEN PÅ PLATS I KARLSTAD!

I förra veckan - den 1 feb - fick Peugeots nya tävlingsbil, Peugeot 207 Super 2000, klartecken från FIA.
På måndagsmorgonen några dagar senare - den 5 feb - startades det svenska teamets nybyggda Peugeot 207 Super 2000 för första gången. Och nu är hela teamet på plats i Karlstad inför VM-debuten i Uddeholm Swedish Rally som inleds på torsdagen:
- Det har varit några tuffa veckor. Men nu känns det som vi har koll på läget och vi hann köra ett par första korta testrundor redan på måndagseftermiddagen, på plats här i Karlstad, berättar Jimmy Joge, svensken som blir den förste i världen att köra Peugeots nya Super 2000-bil i en VM-tävling!

- Vi fick låna Peugeot Sports testbil ett par dagar i Jämtland i januari och kunde snabbt konstatera att den nya biltypen är helt annorlunda att köra, jämfört med en turbodriven WRC-bil.
- Visserligen är den fyrhjulsdriven, men eftersom motorn inte är turboladdad innebär det att den måste köras betydligt mer aggressivt. Det gäller att hela tiden hålla varvet uppe, säger Jimmy.
- På så sätt påminner den lite om den Peugeot Super 1600 jag körde för några år sedan, men med betydligt bättre grepp tack vare fyrhjulsdriften förstås.

Årets Uddeholm Swedish Rally är årets första deltävling i den separata VM-serien för de bilar vi Sverige i dagligt tal kallar Grupp N-bilar. Det är mot dessa fyrhjulsdrivna, turbomatade bilar som de nya Super 2000-bilarna, utan turbo kommer att tävla. Prestandamässigt räknar VM-arrangörerna med att de 4-hjulsdrivna Grupp N-bilarna är jämförbara med de nya, lättare Super 2000-bilarna, som ju är tänkta att bli framtidens rallybilar i VM-sammanhang.

Efter ett drygt 20-tal WRC-bilar, vika startar först i Uddeholm Swedish Rally på torsdagen, är det dags för bilarna i Grupp N. Där handlar det om totalt ca 35 ekipage - först 28 ekipage som är anmälda till hela VM-serien plus två svenska ekipage som fått så kallade Wild Cards av arrangörerna. Det innebär att de får tävla om VM-poäng, trots att de inte är anmälda till hela VM-serien.
- Bland annat vår nya 207 Super 2000 med startnummer 60, berättar Peugeot-teamets svenska chef Gert Blomquist. Bakom Jimmy och codrivern Mattias Andersson startar sedan ytterligare ett 10-tal bilar i den tre dagar långa VM-tävlingen.

Men det är inte bara den nya bilen som teamet har att ta hänsyn till.
Som vanligt svarar Peugeot också för föråkarbilarna - tre Peugeot 207 HDi, med direktinsprutade turbodieslar och partikelfilter - som körs av idel rutinerade svenska rallystjärnor med massor av nationella och internationella meriter: Per Eklund, Björn Waldegård och Björn Nalle Johansson.

Exakt vad som står på tur för det svenska Peugeot-teamet efter det svenska VM-rallyt är ännu inte spikat i detalj:
- Det beror till stor del på hur det går i VM-premiären. Givetvis har vi talat om att eventuellt köra SM-serien, men då måste det gå väldigt bra, eftersom Sverige har godkänt E85 som tävlingsbränsle, vilket ger en mycket
stor effektfördel till våra SM-konkurrenter, som kör turbomatade Grupp N-bilar, säger Gert:
- Vi har också tittat på möjligheterna att köra internationellt. Fast ska vi klara av en riktigt bred satsning skulle vi faktiskt behöva ytterligare en eller två större sponsorer.
- Men först ska vi nu klara av VM-premiären!

Jimmy Joge och hans codriver Mattias Andersson körde Uddeholm Swedish Rally även förra året. Då startade teamet med en Peugeot 206 WRC och slutade på nionde plats totalt.



Bilden: Jimmy Joge (t.h.) och codrivern Mattias Andersson premiärkör nya Peugeot 207 Super 2000 i Uddeholm Swedish Rally i helgen. Paret har fått ett Wild Card och tävlar om VM-poäng i Grupp N-klassen. Bilen kom till Karlstad så sent som i måndags.

Carleric Johansson