Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Tuff utmaning väntar Ward på Sardinien

Ett mottorras stoppade Calle Ward i Portugal. Nu laddar värmlänningen för revansch på Sardinien. Det är nämligen där årets andra deltävling i nya JVM-klassen WRC Academy avgörs kommande veckoslut.

Calle Ward kommer väl förberedd till starten på fredag morgon. Helgen som gick körde han, tillsammans med kartläsaren Morten Erik Abrahamsen, Rally Sørland i det norska mästerskapet. I Wards egen Ford Fiesta R2 nådde duon en fin tolfteplats totalt och en andraplats i klassen.

Nu väntar Sardinien, VM-Fiestan och en duell mot världens främsta rallyjuniorer.

– Eftersom vi tvingades bryta tävlingen i Portugal känns det som om mästerskapet startar om för vår del på Sardinien. Vi vet vad som väntar och med noll poäng i bagaget har vi givetvis en viss press på oss, säger Ward.

Att köra under press är emellertid inget som besvärar honom. Tvärt om.

– Jag gillar den hellre än går omkring och är orlig för den, säger han med ett leende.

Även om premiärtävlingen tog slut redan på den femte specialsträckan gav starten i Portugal Ward och Abrahamsen mycket värdefull erfarenhet.

– Nu har vi koll på hur saker och ting fungerar och vet vad vi ska lägga vår energi på. Det skapar trygghet.

Tisdag och onsdag rekognoserade Ward och hans kollegor tävlingssträckorna på den italienska ön i Medelhavet. I dag har WRC Academy genomfört ett sista, förberedande test.

– Allt känns bra, men det kommer att bli en tuff tävling. Framförallt när vi ska köra fredagens sträckor en andra gång. Förutom hela VM-fältet ska nämligen ett 100-tal bilar i det italienska mästerskapet tävla på dem under förmiddagen, säger Ward som självklart siktar mot toppen men som inte kommer att sätta högsta fart från start när han och Abrahamsen rullar ut på SS1 fredag morgon.

– Åtminstone är min plan att inte stressa ­– och att inte bli stressad av det höga tempo som en del av mina konkurrenter eventuellt kommer att dra upp från start.

Taktisk körning kommer att gälla den första dagen. De tuffa vägarna är ett skäl till det, en annan det faktum att etappen bara innehåller en så kallad remote service. Den är på 15 minuter och de tävlande får endast använda de reservdelar de själva har med sig i tävlingsbilen.

I WRC Academy har man beslutat att reservdelsförrådet endast ska bestå av två reservhjul.

– Med tanke på förutsättningarna gäller att hela tiden värdera tempot och fråga sig om det är rimligt att gasa på eller om man ska tagga ner ett hack.


Foto: McKlein/WRC Academy
Med ny motor i sin Ford Fiesta R2 tar sig Calle Ward an den utmaning som VM-rallyt på Sardinien kommer att innebära för förarna i WRC Academy.