Nyheter

Bäckström segrade i Midnattssolsrallyt
Efter 117 mil, med flera olika ledare, vann till slut Arne Bäckström, Haninge MK, KAK Midnattsolsrallyt med sin Audi quattro.

-Riktigt skönt, att vinna rallyt är en dröm som förverkligats.


Micke Ståhl och Arne Bäckström - totalsegrare i KAK Midnattssolsrallyt 2015. Bild: Fotogubben

KAK Midnattssolsrallyt har varit en omväxlande tävling. Under första delen av Etapp 1 var veteranen Stig Andervang i en egen klass med sin Ford Escort, men när motorn sade ifrån klev Tobias Johansson, med pappa Erik "Eken" i kartläsarstolen, fram. Även han fick ge sig på sista sträckan då bilen bara gick att köra på femman. Arne Rådström, Volvo 242, tog då över ledningen.

Under Etapp 2 var det Mikael Wisti, Volvo 240, för hela slanten och han ledde från start till mål. Rådström hade problem med skräp i bränslet och kunde inte köra fullt, samtidigt attackerade Arne Bäckström, Audi quattro, hårt bakifrån.

Att Bäckström menade allvar visade han redan på första sträckan av Etapp 3. Han gick upp i ledningen och Rådström hängde på, medan Wisti halkade ner till tredjeplatsen. På näst sista sträckan, som även var den längsta på 20,68 kilometer, minskade Bäckströms ledning. Trean Wisti låg bara 5,4 sekunder efter, och det blev en riktigt spännande avslutning på den publikstinna sträckan i centrala Västerås. Rådström lyckades dock inte köra in hela försprånget och blev tvåa totalt.

-Siktet var inställt på totalseger. Vi attackerade hela dagen, ibland kanske för hårt, och gjorde vad vi kunde för att vinna.

Även Bäckström hade siktet inställt på seger och han hade en plan för att nå dit: att inte ta några risker i början, öka efter hand och sedan ge järnet på slutet.

-Planen höll, vi är glada över segern och det kändes riktigt skönt att förverkliga vår dröm - att vinna Midnattssolsrallyt med den här egenbyggda bilen. Vi har en plan för nästa år också, sa Bäckström efter målgången.


Micke Ståhl och Arne Bäckström attackerade fullt på sista etappen och totalsegrade i KAK Midnattssolsrallyt 2015. Bild: Fotogubben

I Regularity Elite var det mycket norskt och redan på de första sträckorna kopplade Thorbjörn Bye/Oddvar Moland, BMW 2002, greppet och behöll det ända till målet, även om Bertil Trued/Uno Dahl, Saab 96, gjorde vad de kunde för att köra prickfritt. Bye tog därmed sin tredje seger och Moland sin fjärde seger i KAK Midnattssolsrallyt.

-Det är lätt att få prickar på långa tävlingar, men rutinen hjälpte oss. Segern känns "kjempegreit", sa Moland.

I Regularity Sport var det far och dotter Sture och Helena Svensson, Saab 96, som dominerade från start till mål.elanH

-Tävlingen har varit fenomenal och vi har fått oerhört mycket uppmuntran från deltagare och från publik, att det nästan är rörande. Uppslutningen på sista sträckan var fantastisk och vi är glada att vi kunde bjuda dem på en riktig fartshow, säger Lars Jonsson, KAK Midnattssolsrallyt.

Preliminärt slutresultat KAK Midnattssolsrallyt 2015
Historic
1) Arne Bäckström, Haninge MK, Audi quattro. Tid 1.50.24,9
2) Arne Rådström, Östmarks MFF, Volvo 242. +2,9s
3) Mikael Wisti, Fagersta MK, Volvo 240. +7,0s

Regularity Elite
1) Thorbjörn Bye/Oddvar Moland (N), BMW 2002 Tii. 118,6 prickar
2) Bertil Trued/Uno Dahl, SMK Trollhättan, Saab 96. 167,6
3) Anders och Jörn Gröttum (N), Opel Ascona. 194,3

Regularity Sport
1) Sture och Helena Svensson, GMF:s BK, Saab 96. 135,6 prickar
2) Gunilla Åling/Åsa Samuelsson, SMF Västerås, Volvo 142. 171,9
3) Björn Burum/Rolf Alexandersen (N), Volvo 142. 180,5

Bildtext: Micke Ståhl och Arne Bäckström attackerade fullt på sista etappen och totalsegrade i KAK Midnattssolsrallyt 2015. Bild: Fotogubben
Rallyhistorik

KAK Midnattssolsrallyt är Sveriges, och ett av norra Europas, största rally för historiska tävlingsbilar, Appendix K. Midnattssolsrallyt 2015 är öppet för bilar byggda 1985 eller tidigare. Midnattssolsrallyt kördes i sin ursprungliga tappning mellan 1950 och 1964. Sedan 2006 körs Midnattssolsrallyt som en historisk tävling med två huvudklasser: Historic - tävlingsbilar i full fart, och Regularity - rallyinspirerade standardbilar som ska hålla en snittfart om 50 km/h. Rallyt följs främst av en stor nationell publik men har också under åren väckt intresse internationellt. Världs-, Europa- och Svenska mästare samt flertalet internationella tävlanden deltar i tävlingen.
2015 är det jubileum med den 10:e tävlingen sedan nyuppstarten. Tävlingen körs den 24-27 juni med tre dagsetapper som har Västerås som utgångspunkt. Rallyt har en totallängd på cirka 1 173 km, varav cirka 175 km specialsträckor.

Pressansvarig KAK Midnattssolsrallyt
Robert Gustavssson