Nyheter

Överlägsna vinnare i 1300 Rallycup i LBC-ruschen
Årets andra deltävling i 1300 rallycup samt den tredje i den speciella 1300 Vintercupen var Lima MS klassiska LBC-ruschen. Nu firade man 40-årsjubileum. Banan innehöll fem stycken specialsträckor om nära nio mil. Dessutom med ett alldeles perfekt underlag av salsgolvsslät isväg kantade av meterhöga snövallar. En absolut våt dröm för en rallyförare.

Som ledare i båda cuptabellerna gick cupens ambassadörpar Ola Strömberg/Brittmarie Ålund ut med fullt självförtroende efter vinterns framgångar. Därefter följde ett helt koppel likadana bilar i den ordning de låg i cuptabellen. Dessutom med några nytillkomna längst bak. Det unika är att den för sex-sju år sen nästan helt avsomnade cupen nu växt till rekordstorlek. Hela tjugo ekipage kom till start i detta mycket populära rally.

Vid Servicen efter SS1 så hade supersäkra paret Jan-Erik Eriksson/Magnus Nilsson tagit ledningen före juniorerna Marcus Morén/Robin Hallman. Var hade veteranen Strömberg tagit vägen då? Jo två! Rejäla avåkningar gjorde att han och co-driver Brittmarie både hade fått tagit hjälp av publiken samt senare använt snöskyfflarna i tjugotalet minuter. De dök så småningom upp vid servicen med snöfylld front på sin Urzula.

Tio i topp efter SS1:
 1.	Jan-Erik Eriksson 	9:27,3
 2.	Marcus Morén		- 8,6
 3.	Thobias Wahlström	-14,6
 4.	Hampus Böe		    -15,4
 5.	Joakim Rydin		-15,9
 6.	Daniel Eriksson		-20,7
 7.	Mattias Lagström	-21,6
 8.	Christian Granfors	-26,1
 9.	Simon Pettersson	-26,4
10.	Joakim Hiljeström	-38,6
Sedan var det dags för ytterligare två sträckor. 1300 rallycup har ett unikt poängsystem som gör att man blir motiverad av att fortsätta även efter ett missöde. Det finns nämligen alltid separata SS-poäng att köra om. Det samt de fantastiska vägarna avgjorde definitivt att paret Strömberg/Ålund valde att fortsätta ett annars hopplöst läge. De satte snabbaste tiden på båda sträckorna och samlade värdefulla poäng. Tre ekipage fick kasta in handduken på SS2 pga motorproblem. Det var Daniel Eriksson, Mattias Lagström och Johan Bengtsson med codrivers. Flera ekipage fick känna på snövallarna. Däribland snabba Marcus och Robin som förlorade halva timmen på SS3. Men självklart fortsatte även de i sin jakt på poäng.

Ställningen i topp efter tre körda sträckor var oförändrat Jan-Erik och "Mange" i ledning. Nu följda av Rydin/Simensen.

Topp tio efter SS3:
 1.	Jan-Erik Eriksson 	30:20,9
 2.	Joakim Rydin		-26,4
 3.	Christian Granfors	-29,6
 4.	Hampus Böe  	    -38,2
 5.	Joakim Hiljeström	-47,5
 6.	Jimmy Kujanpää		-51,5
 7.	Thobias Wahlström	-52,6
 8.	Kenneth Rikardsen	-1:00,2
 9.	Simon Pettersson	-1:12,1
10.	Krister Morén		-1:41,5


SS4 startade på mycket bred landsväg som vissa tävlande tycker är i snabbaste laget åtminstone i början. Men i cupen var det inte många klagomål. Troligen därför att de små bilarna inte orkar komma upp i några högre farter utan här gäller det verkligen att få med sig den fart man fått upp runt de snabba svängarna. En konst som är mycket lärorik. Ola och Brittmarie satte riktmärket och lika säkert var det JanE som var närmast efter. Placeringen efter Jan-Erik var det riktig huggsexa om. Ingen av teamen Rydin, Granfors, Böe, Hiljeström, Kujanpää och Wahlström tänkte ge sig.

När alla kommit ur skogen mer eller mindre omtumlade så ledde självklart Team JanE med 43,9 sekunder före Rydin, Granfors ytterligare 2,2 sek efter. Men det var inte över ännu. Efter sista servicen skulle så 2,5 mil långa SS5 avgöras.

Med hjälp av oanvända snövallar med sitt startnummer ett så kunde Team BlästerMäster ta sig igenom med ytterligare en sträckvinst, straxt följd av JanE/Magnus.Trea där blev starkt körande Jimmy Kujanpää som nu fått bort värsta rattrosten och hade satt allt på ett kort. Genom att Joakim Rydin skottade snö här tillsammans med ett gäng andra Sukkor i en ökänd högerkurva (Snövallen var kvar när Ola kom, men inte efter att han hade passerat). I Granfors fall var det ett trilskande växelreglage som orsakade tidstappet och placeringen. I övriga fall var det nog snödrivorna eller kanske avsaknaden av dessa.

Slutsegern alltså till teamet Eriksson/Nilsson med dryga minuten till Södertörns Kujanpää/Marions. På köpet blev det segerpokal i B-klassen för de sistnämnda.

"Vi körde tävlingen utan att vara nära snövallarna, dem är vi rädda för" sa Jan-Erik efter målgången.

Slutställning LBC-ruschen 1300 Rallycup:

 1.	Jan-Erik Eriksson/Magnus Nilsson	55:40,8
 2.	Jimmy Kujanpää/Anna Marions	     	-1:17,5
 3.	Christian Granfors/Henrik Lund	  	-1:27,8
 4.	Thobias Wahlström/Magnus Johansson	-1:31,8
 5.	Joacim Rydin/Magnus Simensen	   	-1:45,4
 6.	Hampus Böe/Markus Böe		       	-2:01,3
 7.	Kenneth Rikardsen/Thomas Binbach	-2:15,2
 8.	Joakim Hiljeström/Peter Wester	   	-3:33,3
 9.	Simon Pettersson/Millan Kilman	  	-3:35,8
10.	Robin Norling/Mattias Sundström	   	-4:04,9
11.	Rolf Andersson/Göran Adolfsson	   	-6:41,5
12.	Krister Moren/Ronnie Maxe		   	-8:52,7
13.	Ola Strömberg/Brittmarie Ålund		-19:26,3
14.	Marcus Morén/Robin Hallman			-24:20,5
15.	Frans Harrén Söderbäck/Patrik Johansson


Bästa C-förare blev trots allt Krister Morén/Ronnie Maxe. Bästa Junior Jimmy Kujanpää före Hampus Böe.

Vi fanns även representerade bland ungdomsrallyåkarna där Pontus Florin/Björn Andersson tog en fin tredjeplats med sin fina Mk1:a.

I totala 1300 rallycuptabellen gick nu Jan-Erik och Magnus upp till ledning före Strömberg/Ålund. I den ordningen kommer de alltså starta när första sommartävlingen tar vid nere i Zabrarallyt Nybro om bara drygt en månad.

Vintercupen vanns mycket knappt av Ola och Brittmarie före Jan-Erik och Magnus. Trea blev Christian Granfors/Henrik Lund. Det kan Ola tacka det unika poängsystemet för och att de lyckades ta de nödvändiga sträcksegrarna efter sina avåkningar.

Mer info och tabeller på: www.1300rallycup.se

"1300 Rallycup. Mycket Rally för Pengarna"