Nyheter
Debut med nya bilen i VM för Tom Kristensson och David Arhusiander
I helgens deltävling i VM i rally, WRC Croatia Rally, gör Tom Kristensson och co-driver David Arhusiander sin första tävling för M-Sport World Rally Team, i den näst högsta VM-klassen, WRC2. De kommer att köra med sin nya Ford Fiesta Mk II.
- Vi har haft mycket bra tester inför tävlingen, säger Tom, även om vi fick flytta den första testen med italienska teamet JME i fredags till lördagen och till Slovenien, på grund av snöfall i norra Italien.
- I måndags testade vi här i Kroatien, det var första gången jag satt i min egen bil, men då var det regn och blött. Båda testerna gav värdefull kunskap om att köra 4-hjulsdrivet och med olika inställningar för både vått och torrt underlag.
Tävlingen har sin utgångspunkt från Kroatiens huvudstad Zagreb och stäcker sig över 20 specialsträckor på sammanlagt ca 30 mil, samtliga på asfaltunderlag. Tävlingen startar på fredag morgon, då Tom och David går ut med nummer 26 på sin bil, och målgång på söndag eftermiddag. Både fredagens och lördagens sträckor är sydväst om Zagreb medan söndagens avslutande sträckor går nordväst om staden.
- Igår och idag, onsdag, rekar vi sträckorna, forsätter Tom. Majoriteten av dem är extremt tekniska och intensiva, och de innehåller många olika typer av asfalt med olika grepp, så det gäller att ha full fokus hela tiden, och samtidigt hitta balansen mellan noter och körning.
- Den största utmaningen är att det kommer upp grus och lera på asfalten, eftersom man genar utanför asfalten i kurvorna, då gäller det att ha känsla för hur fästet är.
I WRC- och WRC2-klassen får varje ekipage ha en s.k. "Gravel crew", en bil som kör sträckorna före de tävlande och kan rapportera hur underlaget och skicket är. För Tom och Davids del är det är det rutinerade Mats Andersson från Eslöv och endast 16-åriga Maja Bengtsson från Älmhult som kör "Gravel crew". Maja har målsättningen och ambitionen att bli co-driver på internationell nivå, och är med teamet, där även pappa Mathias är med och coachar, för att se och lära samt få internationell erfarenhet.
Motståndet i WRC2 är det tuffaste tänkbara, på startlinjen finns bl.a. förra årets WRC2 mästare Mads Östberg från Norge, hans landsman Andreas Mikkelsen samt Toms teamkamrat i M-Sport, Teemu Suninen från Finland, alla tre med flera års erfarenhet från den högsta klassen i VM, WRC.
- Vår strategi i tävlingen är att i första hand skaffa erfarenhet och rutin och lära känna bilen riktig, men visst, det är ju tävling, och då vill vi naturligtvis ta i vad vi kan, säger Tom
- Det känns fantastiskt att vara här nu, och på den här nivån. Jag har nästan svårt för att ta in det, avslutar Tom från Zagreb.
- Vi har haft mycket bra tester inför tävlingen, säger Tom, även om vi fick flytta den första testen med italienska teamet JME i fredags till lördagen och till Slovenien, på grund av snöfall i norra Italien.
- I måndags testade vi här i Kroatien, det var första gången jag satt i min egen bil, men då var det regn och blött. Båda testerna gav värdefull kunskap om att köra 4-hjulsdrivet och med olika inställningar för både vått och torrt underlag.
Tävlingen har sin utgångspunkt från Kroatiens huvudstad Zagreb och stäcker sig över 20 specialsträckor på sammanlagt ca 30 mil, samtliga på asfaltunderlag. Tävlingen startar på fredag morgon, då Tom och David går ut med nummer 26 på sin bil, och målgång på söndag eftermiddag. Både fredagens och lördagens sträckor är sydväst om Zagreb medan söndagens avslutande sträckor går nordväst om staden.
- Igår och idag, onsdag, rekar vi sträckorna, forsätter Tom. Majoriteten av dem är extremt tekniska och intensiva, och de innehåller många olika typer av asfalt med olika grepp, så det gäller att ha full fokus hela tiden, och samtidigt hitta balansen mellan noter och körning.
- Den största utmaningen är att det kommer upp grus och lera på asfalten, eftersom man genar utanför asfalten i kurvorna, då gäller det att ha känsla för hur fästet är.
I WRC- och WRC2-klassen får varje ekipage ha en s.k. "Gravel crew", en bil som kör sträckorna före de tävlande och kan rapportera hur underlaget och skicket är. För Tom och Davids del är det är det rutinerade Mats Andersson från Eslöv och endast 16-åriga Maja Bengtsson från Älmhult som kör "Gravel crew". Maja har målsättningen och ambitionen att bli co-driver på internationell nivå, och är med teamet, där även pappa Mathias är med och coachar, för att se och lära samt få internationell erfarenhet.
Motståndet i WRC2 är det tuffaste tänkbara, på startlinjen finns bl.a. förra årets WRC2 mästare Mads Östberg från Norge, hans landsman Andreas Mikkelsen samt Toms teamkamrat i M-Sport, Teemu Suninen från Finland, alla tre med flera års erfarenhet från den högsta klassen i VM, WRC.
- Vår strategi i tävlingen är att i första hand skaffa erfarenhet och rutin och lära känna bilen riktig, men visst, det är ju tävling, och då vill vi naturligtvis ta i vad vi kan, säger Tom
- Det känns fantastiskt att vara här nu, och på den här nivån. Jag har nästan svårt för att ta in det, avslutar Tom från Zagreb.