Nyheter
Anton imponerar! - Maximerade första sin körning i teamet och slutar tvåa i Höljes
Anton imponerar!
- Maximerade första sin körning i teamet och slutar tvåa i Höljes.
Vi blickar tillbaka på en tävlingsdag fylld av spänning, dramatik, motorproblem, rullning och pallplats. En bokstavlig berg- och dalbana under deltävling nummer tre i RallyX Nordic. Teamet har fått slita hårt i Höljes. Belöningen kom till slut med Anton Marklunds andraplats i Supercar.
Anton Marklund fick en bra första dag på jobbet hos Hedströms Motorsport. Efter gårdagens träningspass, så blev det mycket jobb för teamets duktiga mekaniker och Marklund kunde nöjd med resultatet vara en stabil poängplockare i dagens kval.
- Det är synd att klaga, grymt roligt med ett så bra resultat redan första dagen, jag var inte alls nöjd med bilen igår på träningen, men mekanikerna har gjort ett grymt jobb i går kväll och i natt med att bygga om, det lönade sig idag, stort tack till hela teamet för den insatsen, säger Anton Marklund.
All spänning kokade ner till semifinal nummer ett där teamets Anton Marklund och Lars Andersson båda var på startlinjen. Anton kom loss som tvåa efter Johan Kristoffersson.
Samtidigt får Lars Andersson, teamets näst bäste poängplockare, ett gyllene läge att backa upp Marklund från sin fjärdeplats. Lars håller både McConnell och Bakkerud bakom sig. Jamaicanen ville dock annat. Han trycker ut Lars efter velodromen och sänder honom mot en brutal fyrvarvsrullning mot jordvallen.
- Lars fick en hård känga av Macconnel, bilen blev skrot, men det viktigaste är att Lars är okej, säger Peter Hedström. Andersson gick för egen maskin ur bilen, men fick hämtas av ambulans.
- De tog med honom för observation för han hade lite problem med yrsel och högt blodtryck efter rullningen, jag lider med Lars men viktigast var att se att han var vid gott mod när jag träffade honom, berättar Peter.
Marklund kunde till slut vinna semifinalen då Kristoffersson drog på sig en punktering samtidigt som Marklund gjorde en bra jokerstrategi och kunde rulla mål före Niclas Grönholm. I finalen ledde Evjen från start, men Anton kom loss som ledare under andra varvet och ledde fram till sin joker, som han tog i rätt tid och kunde rulla i mål som trea. Evjen hade slagit i en track marker och fick tidstillägg på tre sekunder så Anton slutar på silverplats i tävlingen.
- Jättekul att få till en andraplats och bringa lite glädje in i temaet inför lördagen, vi har verkligen maximerat vad som går med de här bilarna, vi gjorde allt minutiöst tillsammans, ett stort tack till teamet, avslutar Marklund. Anders Michalak sinkades under dagen av motorproblem likande de som uppstod i Danmark, men teamet jobbar oförtrutet vidare mot en lösning.
- Vi är på spåret, vi jobbar tillsammans med motorleverantören Motordesign och en underleverantör för att Michalak ska få bästa möjliga förutsättningar inför deltävling fyra, säger Peter Hedström. Michalak kvalade in som tolva och slutade fyra i sin semifinal nummer två.
Peter själv tog chansen att ratta teamets Ford Fiesta och gav sig in i hetluften direkt.
- Jag låg två och jagade, ingen av oss hade tagit alternativet, så jag tog fel på varv och drog in i jokern samtidigt som han bromsade jag touchade bilen framför, kändes som max en varning, berättar Hedström.
Domarna ville dock annat och svartflaggade Hedström, som dock bara rycker på axlarna och säger.
- Känns om att hälla vatten på en gås, det var ändå kul att rasta Forden och visa lite vad den går för, domarna var väl lite väl hårda, men ni vet, när man väl drar på sig hjälmen så kommer tävlingsinstinkten, avslutar Hedström.
RallyX Nordic tredje tävling är nu till ända och teamet kan slicka såren, fixa bilarna upp i topptrim och ladda om under morgondagen. För redan på lördag smäller det igen. Dags för deltävling nummer fyra i RallyX Nordic på ikoniska Höljesbanan.
Anders Ekström
- Maximerade första sin körning i teamet och slutar tvåa i Höljes.
Vi blickar tillbaka på en tävlingsdag fylld av spänning, dramatik, motorproblem, rullning och pallplats. En bokstavlig berg- och dalbana under deltävling nummer tre i RallyX Nordic. Teamet har fått slita hårt i Höljes. Belöningen kom till slut med Anton Marklunds andraplats i Supercar.
Anton Marklund fick en bra första dag på jobbet hos Hedströms Motorsport. Efter gårdagens träningspass, så blev det mycket jobb för teamets duktiga mekaniker och Marklund kunde nöjd med resultatet vara en stabil poängplockare i dagens kval.
- Det är synd att klaga, grymt roligt med ett så bra resultat redan första dagen, jag var inte alls nöjd med bilen igår på träningen, men mekanikerna har gjort ett grymt jobb i går kväll och i natt med att bygga om, det lönade sig idag, stort tack till hela teamet för den insatsen, säger Anton Marklund.
All spänning kokade ner till semifinal nummer ett där teamets Anton Marklund och Lars Andersson båda var på startlinjen. Anton kom loss som tvåa efter Johan Kristoffersson.
Samtidigt får Lars Andersson, teamets näst bäste poängplockare, ett gyllene läge att backa upp Marklund från sin fjärdeplats. Lars håller både McConnell och Bakkerud bakom sig. Jamaicanen ville dock annat. Han trycker ut Lars efter velodromen och sänder honom mot en brutal fyrvarvsrullning mot jordvallen.
- Lars fick en hård känga av Macconnel, bilen blev skrot, men det viktigaste är att Lars är okej, säger Peter Hedström. Andersson gick för egen maskin ur bilen, men fick hämtas av ambulans.
- De tog med honom för observation för han hade lite problem med yrsel och högt blodtryck efter rullningen, jag lider med Lars men viktigast var att se att han var vid gott mod när jag träffade honom, berättar Peter.
Marklund kunde till slut vinna semifinalen då Kristoffersson drog på sig en punktering samtidigt som Marklund gjorde en bra jokerstrategi och kunde rulla mål före Niclas Grönholm. I finalen ledde Evjen från start, men Anton kom loss som ledare under andra varvet och ledde fram till sin joker, som han tog i rätt tid och kunde rulla i mål som trea. Evjen hade slagit i en track marker och fick tidstillägg på tre sekunder så Anton slutar på silverplats i tävlingen.
- Jättekul att få till en andraplats och bringa lite glädje in i temaet inför lördagen, vi har verkligen maximerat vad som går med de här bilarna, vi gjorde allt minutiöst tillsammans, ett stort tack till teamet, avslutar Marklund. Anders Michalak sinkades under dagen av motorproblem likande de som uppstod i Danmark, men teamet jobbar oförtrutet vidare mot en lösning.
- Vi är på spåret, vi jobbar tillsammans med motorleverantören Motordesign och en underleverantör för att Michalak ska få bästa möjliga förutsättningar inför deltävling fyra, säger Peter Hedström. Michalak kvalade in som tolva och slutade fyra i sin semifinal nummer två.
Peter själv tog chansen att ratta teamets Ford Fiesta och gav sig in i hetluften direkt.
- Jag låg två och jagade, ingen av oss hade tagit alternativet, så jag tog fel på varv och drog in i jokern samtidigt som han bromsade jag touchade bilen framför, kändes som max en varning, berättar Hedström.
Domarna ville dock annat och svartflaggade Hedström, som dock bara rycker på axlarna och säger.
- Känns om att hälla vatten på en gås, det var ändå kul att rasta Forden och visa lite vad den går för, domarna var väl lite väl hårda, men ni vet, när man väl drar på sig hjälmen så kommer tävlingsinstinkten, avslutar Hedström.
RallyX Nordic tredje tävling är nu till ända och teamet kan slicka såren, fixa bilarna upp i topptrim och ladda om under morgondagen. För redan på lördag smäller det igen. Dags för deltävling nummer fyra i RallyX Nordic på ikoniska Höljesbanan.
Anders Ekström