Nyheter
Jonas Åkesson laddad inför utlandspremiär med ny rallybil i ny klass
Grymt efterlängtat att få komma igång med tävlandet nu. Det konstaterar Karlskrona AK:s rallyåkare, Jonas Åkesson, inför sin första start med den nya och fyrhjulsdrivna tävlingsbilen och sin första start utomlands.
På fredagskvällen startar den tredje deltävlingen i finska mästerskapen Mad-Croc Länsirannikon Ralli, i Lieto utanför Åbo. På startlinjen återfinns Jonas Åkesson och co-drivern Maja Bengtsson i en potent Ford Fiesta i tungviktsklassen R5 anmäld av småländska Team Nybe. Rally-Maja, kartläsare åt TV-profilen Jonas Kruse, ersätter ordinarie co-drivern, Martin Holmdahl, som är bosatt i Norge och får stanna hemma på grund av restriktioner.
Inte mindre än sju svenska ekipage är anmälda i rallyt som avgörs fredag-lördag och omfattar tretton specialsträckor, varav tre på asfalt. Den stora svenska numerären kan förmodligen förklaras med att det i stort sett råder tävlingsförbud i Sverige.
- Det gäller att få några tävlingsmil i bilen nu inför SM-premiären i augusti. Att det blir i Finland gör inte saken mindre spännande! Det är min första start i utlandet dessutom, berättar en förväntansfull Jonas Åkesson.
Den stora utmaningen för Jonas är att ta steget upp från 2-hjulsdrivet och sugmotor till 4-hjulsdrivet och turboladdat.
- Att komma från en potent framhjulsdriven bil har varit en framgångsfaktor tror jag. Vad som skiljer är att man behöver vara lite mer noggrann in i svängen för att få en bra fart, linje, ut ur kurvan. Men fyrhjulsdrift är helt underbart nu när det börjar sätta sig lite i ryggmärgen, särskilt den häftiga accelerationen, säger Jonas.
Test och spelrigg har så här långt fått ersätta uteblivna tävlingsmil.
Bild: För Jonas Åkesson är det premiär i ny bil och ny bilklass, 2021 kör han en Ford Fiesta i R5-klassen.
- I vintras hann vi i Team Nybe få till cirka 20 testmil i Värmland. Både korta och långa testvägar med alla sorters karaktärer ingick i upplägget och blev därav väldigt givande. Grustest har vi också hunnit med. Vi har med hjälp av "Chribbe" Haglund och hans duktiga mekaniker hittat bra inställningar på bilen som passar mig. Spelriggen har också gått varm och är ett grymt bra komplement för att hålla huvudet igång, berättar Jonas.
Så var det detta med co-driver-bytet. Naturligtvis ett störningsmoment att inte ordinarie bisittaren Martin Holmdahl kan vara med när det är premiär för ny tävlingsbil.
- Såklart jättetråkigt för Martin att sitta fast i Norge, men vi kan inte göra så mycket åt det. Jonas Kruses tävlingsbil är inte klar. Så då är det självklart att Maja, som är en del av Team Nybe, hoppar in! Vi har åkt väldigt mycket test ihop, även några mindre tävlingar, säger Jonas Åkesson och tillägger avslutningsvis:
- Maja är väldigt ambitiös och hennes utveckling som co-driver har varit fantastisk! Tävlingen i Finland kommer att bli mycket lärorik och viktig för oss båda i den nya R5-bilen!
För att kunna tävla i Finland krävs dels negativa covid-test, dels att munskydd används.
Göran Björklund
På fredagskvällen startar den tredje deltävlingen i finska mästerskapen Mad-Croc Länsirannikon Ralli, i Lieto utanför Åbo. På startlinjen återfinns Jonas Åkesson och co-drivern Maja Bengtsson i en potent Ford Fiesta i tungviktsklassen R5 anmäld av småländska Team Nybe. Rally-Maja, kartläsare åt TV-profilen Jonas Kruse, ersätter ordinarie co-drivern, Martin Holmdahl, som är bosatt i Norge och får stanna hemma på grund av restriktioner.
Inte mindre än sju svenska ekipage är anmälda i rallyt som avgörs fredag-lördag och omfattar tretton specialsträckor, varav tre på asfalt. Den stora svenska numerären kan förmodligen förklaras med att det i stort sett råder tävlingsförbud i Sverige.
- Det gäller att få några tävlingsmil i bilen nu inför SM-premiären i augusti. Att det blir i Finland gör inte saken mindre spännande! Det är min första start i utlandet dessutom, berättar en förväntansfull Jonas Åkesson.
Den stora utmaningen för Jonas är att ta steget upp från 2-hjulsdrivet och sugmotor till 4-hjulsdrivet och turboladdat.
- Att komma från en potent framhjulsdriven bil har varit en framgångsfaktor tror jag. Vad som skiljer är att man behöver vara lite mer noggrann in i svängen för att få en bra fart, linje, ut ur kurvan. Men fyrhjulsdrift är helt underbart nu när det börjar sätta sig lite i ryggmärgen, särskilt den häftiga accelerationen, säger Jonas.
Test och spelrigg har så här långt fått ersätta uteblivna tävlingsmil.
Bild: För Jonas Åkesson är det premiär i ny bil och ny bilklass, 2021 kör han en Ford Fiesta i R5-klassen.
- I vintras hann vi i Team Nybe få till cirka 20 testmil i Värmland. Både korta och långa testvägar med alla sorters karaktärer ingick i upplägget och blev därav väldigt givande. Grustest har vi också hunnit med. Vi har med hjälp av "Chribbe" Haglund och hans duktiga mekaniker hittat bra inställningar på bilen som passar mig. Spelriggen har också gått varm och är ett grymt bra komplement för att hålla huvudet igång, berättar Jonas.
Så var det detta med co-driver-bytet. Naturligtvis ett störningsmoment att inte ordinarie bisittaren Martin Holmdahl kan vara med när det är premiär för ny tävlingsbil.
- Såklart jättetråkigt för Martin att sitta fast i Norge, men vi kan inte göra så mycket åt det. Jonas Kruses tävlingsbil är inte klar. Så då är det självklart att Maja, som är en del av Team Nybe, hoppar in! Vi har åkt väldigt mycket test ihop, även några mindre tävlingar, säger Jonas Åkesson och tillägger avslutningsvis:
- Maja är väldigt ambitiös och hennes utveckling som co-driver har varit fantastisk! Tävlingen i Finland kommer att bli mycket lärorik och viktig för oss båda i den nya R5-bilen!
För att kunna tävla i Finland krävs dels negativa covid-test, dels att munskydd används.
Göran Björklund