Nyheter
Tom Kristensson gör sin tredje start i WRC2 i Rally Estonia
På torsdag kväll står Tom Kristensson och David Arhusiander på startlinjen för sin tredje start i årets VM i rally i den estländska deltävlingen, WRC Rally Estonia. Man kommer som tidigare att köra sin Ford Fiesta MK II för engelska M-Sport i WRC2-klassen.
Huvudort är Tartu i den sydöstra delen av landet, och efter en ceremoniell start och en kort Superspecial i på torsdag kväll, väntar tre dagars intensivt tävlande, med avslutning med Power Stage på söndag eftermiddag, efter 24 specialsträckor på ca 32 mil totalt.
- Det är en häftig tävling, jag körde här förra året i JWRC, hade oturen att tvingas bryta redan på SS 3 efter ett motorhaveri, men jag fick ändå en bra bild av karaktären på vägarna, säger Tom
- Om Rally Finland brukar kallas för "Formel 1 på grus", så är Rally Estonia på samma nivå, snabba tekniska, men samtidigt följsamma vägar, och med många krön. Skillnaden är att underlaget här är lösare än i Finland, men båda tillhör definitivt mina favorittävlingar.
- Vi har varit här och testat med M-Sport både söndag och måndag och kunnat prova olika inställningar. Vi har fått en bra känsla under testerna, så det skall bli riktig häftigt att köra här med en så potent bil, säger Tom efter de avslutade testerna på måndagen.
- För att kunna fokusera mer på själva tävlandet har jag ändrat till att endast arbeta 3 dagar i veckan och använda resterande dagar i veckan för allt kring rallysatsningen. Jag kände inför både Kroatien och Portugal att jag inte var tillräckligt fokuserad, eftersom det var så mycket runt omkring med budget och att få alla bitar på plats, men inför tävlingen här känns det bara bra, och vi ser verkligen fram emot den.
- Vi skall hitta vår fart och vår rytm, hur långt det räcker i den knivskarpa konkurrensen återstå att se, men vi skall göra vad vi kan, och som sagt, det skall bli häftigt och kul, avslutar Tom
Att de 10 anmälda ekipagen i WRC2-klassen är ett tufft sällskap råder ingen tvekan om. Med namn som klassledaren Andreas Mikkelsen, Skoda, Mads Östberg, Citroen, teamkompisen Adrien Fourmaux, Ford, Jari Huttunen, Hyundai, Nikolay Gryazin, Volkswagen, hemmahoppet Georg Linnamäe, Volkswagen och inte minst Oliver Solberg, Hyundai.
Huvudort är Tartu i den sydöstra delen av landet, och efter en ceremoniell start och en kort Superspecial i på torsdag kväll, väntar tre dagars intensivt tävlande, med avslutning med Power Stage på söndag eftermiddag, efter 24 specialsträckor på ca 32 mil totalt.
- Det är en häftig tävling, jag körde här förra året i JWRC, hade oturen att tvingas bryta redan på SS 3 efter ett motorhaveri, men jag fick ändå en bra bild av karaktären på vägarna, säger Tom
- Om Rally Finland brukar kallas för "Formel 1 på grus", så är Rally Estonia på samma nivå, snabba tekniska, men samtidigt följsamma vägar, och med många krön. Skillnaden är att underlaget här är lösare än i Finland, men båda tillhör definitivt mina favorittävlingar.
- Vi har varit här och testat med M-Sport både söndag och måndag och kunnat prova olika inställningar. Vi har fått en bra känsla under testerna, så det skall bli riktig häftigt att köra här med en så potent bil, säger Tom efter de avslutade testerna på måndagen.
- För att kunna fokusera mer på själva tävlandet har jag ändrat till att endast arbeta 3 dagar i veckan och använda resterande dagar i veckan för allt kring rallysatsningen. Jag kände inför både Kroatien och Portugal att jag inte var tillräckligt fokuserad, eftersom det var så mycket runt omkring med budget och att få alla bitar på plats, men inför tävlingen här känns det bara bra, och vi ser verkligen fram emot den.
- Vi skall hitta vår fart och vår rytm, hur långt det räcker i den knivskarpa konkurrensen återstå att se, men vi skall göra vad vi kan, och som sagt, det skall bli häftigt och kul, avslutar Tom
Att de 10 anmälda ekipagen i WRC2-klassen är ett tufft sällskap råder ingen tvekan om. Med namn som klassledaren Andreas Mikkelsen, Skoda, Mads Östberg, Citroen, teamkompisen Adrien Fourmaux, Ford, Jari Huttunen, Hyundai, Nikolay Gryazin, Volkswagen, hemmahoppet Georg Linnamäe, Volkswagen och inte minst Oliver Solberg, Hyundai.