Nyheter

Ny VM-tävling i Belgien för Tom Kristensson och David Arhusiander
Till helgen är det tid för en ny VM-deltävling, i Belgien och WRC Renties Ypres Rally Belgium, för Tom Kristensson och co-driver David Arhusiander. Som i tidigare tävlingar i år kör de för engelska M-Sport i WRC 2-klassen och Ford Fiesta Mk II.

Tävlingen är ny i VM-kalendern, men har anor ända sedan 1965, och har flera gånger ingått i europamästerskapet. Centralort är i den gamla handelsstaden Ypres i området Flandern i nordvästra Belgien, med serviceplatsen centralt placerad i staden.


Foto: M Sport Media

Upplägget är lite annorlunda, då första etappen på fredag inte startar förrän efter lunch, och första bil inte är i mål förrän strax efter klockan 21 på kvällen. Då har man avverkat 4 specialsträckor två gånger runt Ypres, på en väldigt kompakt runda, där nästan 50 % utgör specialsträckor.

På lördagen väntar ytterligare 4 specialsträckor som körs två gånger, i området runt Ypres, och nästan lika kompakt som på fredagen.

Söndagens 4 avslutande sträckor körs ca 30 mil sydost om Ypres, på och omkring den från Formel 1 välkända racingbanan Spa-Francorchamps, där även slutmålet är. Totalt skall de tävlande avverka 20 specialsträckor på ca 30 mil.

Både fredagens och lördagens sträckor har samma karaktär, relativt smala tekniska vägar på asfaltunderlag i företrädevis lantbruksområde. Det som är speciellt, är att det genas utanför asfaltkanten, vilket de innebär att det kommer upp mycket grus och lera på asfalten. Det gör det svårt att veta hur greppet är, speciellt om det även kommer regn. Väderutsikterna utlovar i nuläget mest uppehållsväder under helgen, men med risk för någon regnskur.

- Vi körde en test här i Belgien i måndags på samma typ av vägar som vi kan förvänta oss, det var både blött, halvtorrt och torrt, så vi kunde prova både olika däck och inställningar på bilen under olika förhållanden, vilket har gett oss mycket bra information och kunskap, berättar Tom

- Jag har kört mycket i Tyskland på vägar och underlag som inte är helt olikt det som är här, men den största skillnaden är att nu sitter vi i en 4-hjulsdriven Rally2 bil. Vi hade några riktigt bra sträckor i Kroatien, både när det gäller rytm och känsla, bättre än vad jag förväntat mej på asfalt, så jag hoppas att vi kan få till samma sak här under hela tävlingen.

- För att vara helt ärlig så tittar jag inte så mycket på motståndet i klassen, utan vi går inför att fokusera på vår egen körning, hur vi kan utveckla den, och göra det bästa vi kan. Hur de andra kör kan vi ändå inte göra något åt, säger Tom.

I Belgien får Tom som teamkamrat i klassen Teemu Suninen, medan Adrien Fourmaux kör M-Sports WRC-bil. En intressant start gör Oliver Solberg som gör premiär med den utvecklade Hyundai i20 N Rally2.

I Belgien är även Toms klubbkamrater i SMK Hörby Lars Servin och Julia Thulin, Lars ingår i mekanikerstaben hos M-Sport och Julia åker "grusnoter" för Tom, tillsammans med Mats Andersson från Eslöv, för att se och lära i sin utveckling som co-driver.