Nyheter
Rekordstort värstingfält i Rally-SM
SM-premiären i rally slår alla rekord! Mer fräcka bilar, fler stjärnförare än någonsin på plats och totalt 134 anmälda. Helgens Rally Killingen i Kil blir något att bita i.
En vintertävling skulle ha ingått i mästerskapet, men pandemin satte stopp för den. Därför är Rally Killingen i Kil ytterst efterlängtad, både för publik och förare. Vid anmälningstidens utgång visar det sig att regerande mästarna PG Andersson och Anders Fredriksson, från Årjäng, får möta likaledes internationellt meriterade Pontus Tidemand, Charlottenberg, och Emil Bergkvist, Torsåker. Bland många, många andra. Bilmaterialet skäms inte heller för sig, utan består av ultramoderna R5:or byggda helt och hållet för att klara nio specialsträckor på sammanlagt 73 km i de värmländska skogarna.
22 stycken R5:or väntas till start på lördag, där första bil lämnar Kils Arena 08.00.
De tvåhjulsdrivna ekipagen består av 68 förväntansfulla i SM-klasserna internationella bilar, nationella och ?standard?. Även där finns tungt meriterade namn som Jonas Kruse, en gång elitåkare i SM och numera expertkommentator i SvT. Återstår att se om han har takterna kvar när han rattar en Toyota Corolla för Team Nybe, tillsammans med unga stjärnskottet Maja Bengtsson i högerstolen. Nybe kämpar även om titeln i teammästerskapet.
Garanterat hårt motstånd väntas från främst Patrik Flodin, som tillsammans med Göran Bergsten vann rubbet förra året i en Volvo 940.
SM promotas av Svenska Rally Mästerskapen AB (SRM) som nu har en hektisk månad framför sig med fyra stortävlingar på rad: Rally Killingen, Sydsvenska Rallyt i Älmhult, Snapphanerallyt i Hässleholm och final med Göhlins Skilling 500 i Klevshult den 24-25 september.
- För oss är det glädjande att komma igång med tävlandet och att intresset är på topp har vi känt av länge. Ändå är närmare 140 startande över förväntan, säger Anders Martinsson, vd för SRM.
Förutom det traditonella mästerskapet i rally har SRM också infört Asfalts-SM och Grus-SM.
- Pandemin, men i första hand väntan på besked och klara direktiv hur vi ska jobba med vår sport har försvårat både för oss, tävlande och arrangörer. Den centrala ledningen i förbundet har gjort ett jättejobb och det gör att vi nu äntligen kan komma igång, avslutar Martinsson.
Ett axplock av tungt meriterade förare till start:
- PG Andersson, Årjäng, WRC Fabrik Ford/Suzuki, dubbel JVM-segrare
- Emil Bergkvist, Torsåker, JVM, WRC2, Opel Adam, Fabrik Audi Dakar med Mattias Ekström 2021/2022
- Pontus Tidemand, Charlottenberg, JVM, VM WRC2, Fabrik Skoda
- Mattias Adielsson, Torslands, JWRC/ERC, SM
- Dennis Rådström, Torsby, duktig junior internationellt i JWRC
- Tomas Thunström, Ludvika, svensk mästare i tyngsta klassen 2017
- Patrik Flodin, Hudiksvall, rysk mästare, WRC, överlägsen i SM 2018-2020
- Stig Andervang, Täby. Med i allra första juniorlandslaget, holländsk mästare. En legend
- Mats Jonsson, Edsvalla, Legend med 18 SM-guld
- Jonas Kruse, Grums. Vinnare i Volvo Original samt SM. Numera SvT Expert
Annemo Friberg
En vintertävling skulle ha ingått i mästerskapet, men pandemin satte stopp för den. Därför är Rally Killingen i Kil ytterst efterlängtad, både för publik och förare. Vid anmälningstidens utgång visar det sig att regerande mästarna PG Andersson och Anders Fredriksson, från Årjäng, får möta likaledes internationellt meriterade Pontus Tidemand, Charlottenberg, och Emil Bergkvist, Torsåker. Bland många, många andra. Bilmaterialet skäms inte heller för sig, utan består av ultramoderna R5:or byggda helt och hållet för att klara nio specialsträckor på sammanlagt 73 km i de värmländska skogarna.
22 stycken R5:or väntas till start på lördag, där första bil lämnar Kils Arena 08.00.
De tvåhjulsdrivna ekipagen består av 68 förväntansfulla i SM-klasserna internationella bilar, nationella och ?standard?. Även där finns tungt meriterade namn som Jonas Kruse, en gång elitåkare i SM och numera expertkommentator i SvT. Återstår att se om han har takterna kvar när han rattar en Toyota Corolla för Team Nybe, tillsammans med unga stjärnskottet Maja Bengtsson i högerstolen. Nybe kämpar även om titeln i teammästerskapet.
Garanterat hårt motstånd väntas från främst Patrik Flodin, som tillsammans med Göran Bergsten vann rubbet förra året i en Volvo 940.
SM promotas av Svenska Rally Mästerskapen AB (SRM) som nu har en hektisk månad framför sig med fyra stortävlingar på rad: Rally Killingen, Sydsvenska Rallyt i Älmhult, Snapphanerallyt i Hässleholm och final med Göhlins Skilling 500 i Klevshult den 24-25 september.
- För oss är det glädjande att komma igång med tävlandet och att intresset är på topp har vi känt av länge. Ändå är närmare 140 startande över förväntan, säger Anders Martinsson, vd för SRM.
Förutom det traditonella mästerskapet i rally har SRM också infört Asfalts-SM och Grus-SM.
- Pandemin, men i första hand väntan på besked och klara direktiv hur vi ska jobba med vår sport har försvårat både för oss, tävlande och arrangörer. Den centrala ledningen i förbundet har gjort ett jättejobb och det gör att vi nu äntligen kan komma igång, avslutar Martinsson.
Ett axplock av tungt meriterade förare till start:
- PG Andersson, Årjäng, WRC Fabrik Ford/Suzuki, dubbel JVM-segrare
- Emil Bergkvist, Torsåker, JVM, WRC2, Opel Adam, Fabrik Audi Dakar med Mattias Ekström 2021/2022
- Pontus Tidemand, Charlottenberg, JVM, VM WRC2, Fabrik Skoda
- Mattias Adielsson, Torslands, JWRC/ERC, SM
- Dennis Rådström, Torsby, duktig junior internationellt i JWRC
- Tomas Thunström, Ludvika, svensk mästare i tyngsta klassen 2017
- Patrik Flodin, Hudiksvall, rysk mästare, WRC, överlägsen i SM 2018-2020
- Stig Andervang, Täby. Med i allra första juniorlandslaget, holländsk mästare. En legend
- Mats Jonsson, Edsvalla, Legend med 18 SM-guld
- Jonas Kruse, Grums. Vinnare i Volvo Original samt SM. Numera SvT Expert
Annemo Friberg