Nyheter
Småilsken "Chribbe" Haglund taggad inför årets Rally-SM-premiär
På lördag startar årets traditionella Rally-SM med Killingen, som avgörs på grusvägar kring värmländska Kil. I ny bil för säsongen och lite småilsken på regelverk är SMK Nyköpings Christoffer "Chribbe" Haglund taggad inför starten.
- Äntligen är det skarpt läge på riktigt, jag längtat efter det här, säger "Chribbe" som i år ingår i småländska Team Nybes SM-satsning.
Den 33-årige sörmlänningen är en etablerad fortåkare, men väntar alltjämt på den första, riktiga, traditionella SM-segern på grus. 2019 vann han den nationella rallyserien Svenska RallyCupen. 2020 inledde han med totalseger i stortävlingen LBC-Ruschen i Lima, men sedan har pandemin gjort sitt för det fortsatta tävlandet. Men nu är det dags igen när traditionella Rally-SM avgörs på erkänt snabba grusvägar i Värmland.
"Chribbe" Haglund och co-drivern Nicklas Edvardsson ser fram verkligen emot premiären. Inte nog med nytt team utan de byter även bilmärke. Även fortsättningsvis ska duon tävla i "kungaklassen" R5, men i en fyrhjulsdriven Skoda Fabia.
- Bilbytet har inte varit enkelt, men det blir bättre och bättre, konstaterar "Chribbe" Haglund.
I Kil är kungaklassen ett getingbo med världschaufförer som Pontus Tidemand, Dennis Rådström och "PG" Andersson med flera i startfältet.
Precis som andra sporter har pandemin haft konsekvenser för de aktiva. Ytterst få tävlingar har arrangerats i nationalsporten under 2021. Därför har "Chribbe" Haglund, precis som en del andra elitförare, sökt sig utanför landets gränser för att få viktiga tävlingsmil - bland annat har han kört den finska mästerskapstävlingen Mad-Croc Länsirannikon Ralli, där han slutade elva.
Han har också tagit en andraplats i SM-seriens grussprint, Bilam-Mästarmötet, i Älmhult i juli. Tanken var att han även skulle ha kört den andra deltävlingen som avgjordes i helgen. Men efter att ha konstaterat att poängberäkningen enligt SM-reglerna utgår från antalet startande, så drog han tillbaka sin anmälan. Istället blev test med övriga Team Nybe.
- SM-sprinten i Vara var i planen att köra, men reglerna gör att det inte är värt att köra, tyvärr. Så min uppmaning till Bilsportförbundets rallyutskott är enkel. Gör om gör rätt, avslutar en extrataggad Christoffer "Chribbe" Haglund.
Göran Björklund
- Äntligen är det skarpt läge på riktigt, jag längtat efter det här, säger "Chribbe" som i år ingår i småländska Team Nybes SM-satsning.
Den 33-årige sörmlänningen är en etablerad fortåkare, men väntar alltjämt på den första, riktiga, traditionella SM-segern på grus. 2019 vann han den nationella rallyserien Svenska RallyCupen. 2020 inledde han med totalseger i stortävlingen LBC-Ruschen i Lima, men sedan har pandemin gjort sitt för det fortsatta tävlandet. Men nu är det dags igen när traditionella Rally-SM avgörs på erkänt snabba grusvägar i Värmland.
"Chribbe" Haglund och co-drivern Nicklas Edvardsson ser fram verkligen emot premiären. Inte nog med nytt team utan de byter även bilmärke. Även fortsättningsvis ska duon tävla i "kungaklassen" R5, men i en fyrhjulsdriven Skoda Fabia.
- Bilbytet har inte varit enkelt, men det blir bättre och bättre, konstaterar "Chribbe" Haglund.
I Kil är kungaklassen ett getingbo med världschaufförer som Pontus Tidemand, Dennis Rådström och "PG" Andersson med flera i startfältet.
Precis som andra sporter har pandemin haft konsekvenser för de aktiva. Ytterst få tävlingar har arrangerats i nationalsporten under 2021. Därför har "Chribbe" Haglund, precis som en del andra elitförare, sökt sig utanför landets gränser för att få viktiga tävlingsmil - bland annat har han kört den finska mästerskapstävlingen Mad-Croc Länsirannikon Ralli, där han slutade elva.
Han har också tagit en andraplats i SM-seriens grussprint, Bilam-Mästarmötet, i Älmhult i juli. Tanken var att han även skulle ha kört den andra deltävlingen som avgjordes i helgen. Men efter att ha konstaterat att poängberäkningen enligt SM-reglerna utgår från antalet startande, så drog han tillbaka sin anmälan. Istället blev test med övriga Team Nybe.
- SM-sprinten i Vara var i planen att köra, men reglerna gör att det inte är värt att köra, tyvärr. Så min uppmaning till Bilsportförbundets rallyutskott är enkel. Gör om gör rätt, avslutar en extrataggad Christoffer "Chribbe" Haglund.
Göran Björklund