Nyheter
Nervös premiär för Karlskronas AK:s Jonas Åkesson i Rally-SM
Helt klart har det varit nervöst i år med ny bil, fyrhjulsdrift och inte minst konkurrensen vi ska möta i den nya klassen. Det säger Karlskrona AK:s fortåkare, Jonas Åkesson, inför tävlingspremiären i helgen då årets traditionella Rally-SM inleds med Kils MK:s Killingen.
Som ny i kungaklassen, fyrhjulsdrivna R5, ställs Jonas och co-drivern Martin Holmdahl mot förare med framskjutna placeringar i såväl världs- som europamästerskapen under senare år i Killingen.
Men han är förväntansfull eftersom han har goda förutsättningar både tack vare en bra tävlingsbil, en Ford Fiesta, och rigorösa förberedelser från Team Nybes sida.
- Pandemin har gjort att jag och teamet har fått mer tid att testa och därmed komma in i bilen. Martin, som är bosatt i Norge och därmed omfattas av karantänsregler, kan nu förhoppningsvis sitta i högerstolen i höst, så nu känns som att vi är redo för SM på riktigt, säger Jonas Åkesson.
Omställningen från framhjulsdrivet till fyrhjulsdrivet har gått bättre än vad Jonas till en början förväntat sig.
- Det är otroligt häftiga bilar att köra, med mer precision, väghållning och framför allt mer kraft än vad jag hittills har varit van vid, förklarar han och fortsätter:
- Vi har försökt köra på olika underlag, försökt hitta olika vägkaraktärer, kört på mjuka däck, hårda däck, blött, torrt och så vidare. Farten finns där helt klart, men det är alltid mycket som måste stämma när det väl kommer till tävling!
Precis som för andra sporter har pandemin haft konsekvenser för de rallyaktiva. Ytterst få tävlingar har arrangerats i nationalsporten under 2021. Därför har Jonas Åkesson, tillsammans med en del andra elitförare, sökt sig utanför landets gränser för att få viktiga tävlingsmil. Bland annat har han kört den finska mästerskapstävlingen Mad-Croc Länsirannikon Ralli, där han under rallyts slutskede, och på väg upp i resultatlistan, tvingades bryta på grund av ett tekniskt fel.
- Det var en viktig värdemätare, summerar han.
Nu står, äntligen, SM-rallyt Killingen, värmländska Kil, framför Jonas Åkesson och Martin Holmdahl.
Göran Björklund
Som ny i kungaklassen, fyrhjulsdrivna R5, ställs Jonas och co-drivern Martin Holmdahl mot förare med framskjutna placeringar i såväl världs- som europamästerskapen under senare år i Killingen.
Men han är förväntansfull eftersom han har goda förutsättningar både tack vare en bra tävlingsbil, en Ford Fiesta, och rigorösa förberedelser från Team Nybes sida.
- Pandemin har gjort att jag och teamet har fått mer tid att testa och därmed komma in i bilen. Martin, som är bosatt i Norge och därmed omfattas av karantänsregler, kan nu förhoppningsvis sitta i högerstolen i höst, så nu känns som att vi är redo för SM på riktigt, säger Jonas Åkesson.
Omställningen från framhjulsdrivet till fyrhjulsdrivet har gått bättre än vad Jonas till en början förväntat sig.
- Det är otroligt häftiga bilar att köra, med mer precision, väghållning och framför allt mer kraft än vad jag hittills har varit van vid, förklarar han och fortsätter:
- Vi har försökt köra på olika underlag, försökt hitta olika vägkaraktärer, kört på mjuka däck, hårda däck, blött, torrt och så vidare. Farten finns där helt klart, men det är alltid mycket som måste stämma när det väl kommer till tävling!
Precis som för andra sporter har pandemin haft konsekvenser för de rallyaktiva. Ytterst få tävlingar har arrangerats i nationalsporten under 2021. Därför har Jonas Åkesson, tillsammans med en del andra elitförare, sökt sig utanför landets gränser för att få viktiga tävlingsmil. Bland annat har han kört den finska mästerskapstävlingen Mad-Croc Länsirannikon Ralli, där han under rallyts slutskede, och på väg upp i resultatlistan, tvingades bryta på grund av ett tekniskt fel.
- Det var en viktig värdemätare, summerar han.
Nu står, äntligen, SM-rallyt Killingen, värmländska Kil, framför Jonas Åkesson och Martin Holmdahl.
Göran Björklund