Nyheter
Nästa Hässleholm för Rally-SM
Återigen bara två veckor mellan SM-deltävlingarna i rally. Hässleholm nästa, dit PG Andersson kommer som stärkt förhandsfavorit efter två raka segrar.
EC Snapphanerallyt startar traditionsenligt på fredagen med "Garnisonen", publiksträckan ett stenkast från rallyts nav, Hässleholmsgården. Som i sin tur ligger ett stenkast från centrala Hässleholm.
Den fem kilometer långa slingan inne på Garnisonen körs två gånger och där har förarna att hantera både asfalt, betong och gatsten. En svårhanterad mix av underlag, som gör att däck och förare ställs på hårda prov direkt.
Till lördagen återstår sex sträckor på sammanlagt sju mil. Inräknat all transport mellan specialsträckorna mäter EC Snapphanerallyt totalt 241 km.
Power stage är SS8, den av förarna älskade "Hovdala". En klassiker som alltid är med i Snapphanerallyt med breda, svepande vägar.
- I år ska vi bara ha med de stora fina bitarna. Jag vet då ingen förare som inte uppskattar Hovdala, säger tävlingsledare CG Wilke.
För de allra snabbaste utdelas det extra SM-poäng på Hovdala, därav namnet power stage. Fem till den som kör fortast i sin klass, fyra till näst snabbast ner till ett poäng för den med femte tid.
Två som hittills både segrat i sina klasser och varit snabbast på power stage är PG Andersson och Patrik Flodin, i en fyrhjulsdriven Ford Fiesta R5 respektive en hårt trimmad, bakhjulsdriven Volvo 940. Andersson har därmed tagit två totalsegrar av lika många möjliga i årets mästerskap. Flodin har varit lika överlägsen i sin klass, och båda räknas som storfavoriter till ytterligare framgångar i Hässleholm.
Foto: Annemo Friberg. Glada segrare i SSR 2021, till vänster kartläsaren Anders Fredriksson och PG Andersson med vandringspriset. De har nu full pott efter två SM-deltävlingar och överlägsen ledningen i huvudklassen.
Men rally är rally och materialet (bilen) sätts på stora påfrestningar. Vilket gör att mekanikerna, som tar sig an bilen så snart den anländer till serviceområdet vid Hässleholmsgården, är ytterst viktiga.
Juniorerna dominerar Internationella 2WD och där är det strid sträcka för sträcka om både sekunder och tiondelar. Hörbys Victor Hansen leder med två SM-poäng, efter att ha vunnit i Älmhult med 1,4 sekunder över premiärvinnaren Calle Carlberg. I South Swedish Rally var det tre olika förare som turades om att ha ledningen, med tiondelar i differens. Mer spännande än så kan det inte bli.
Foto: Pia Nilsson. Det är stentufft bland juniorerna i klassen Internationella 2WD. Victor Hansen leder SM med ynka två poäng före Calle Carlberg.
Rutinerade Kalmarföraren Joachim Carlström leder Nationella 4WD, en förare som kört EC Snapphanerallyt åtskilliga gånger och därmed hittar på Hovdala.
Förutom de vanliga SM-klasserna Internationella fyrhjulsdrivna bilar och dito tvåhjulsdrivna, samt nationella 4WD och 2WD finns från och med den här säsongen också SM för standardbilar. En klass där Volvo 940 dominerar och allra värst hittills är Isak Arvidsson, från Gullabo. Visserligen dammade han av vägen i Älmhult, men före det hade han vunnit varenda sträcka. Nu kommer 19-åringen för att ta revansch.
Annemo Friberg
EC Snapphanerallyt startar traditionsenligt på fredagen med "Garnisonen", publiksträckan ett stenkast från rallyts nav, Hässleholmsgården. Som i sin tur ligger ett stenkast från centrala Hässleholm.
Den fem kilometer långa slingan inne på Garnisonen körs två gånger och där har förarna att hantera både asfalt, betong och gatsten. En svårhanterad mix av underlag, som gör att däck och förare ställs på hårda prov direkt.
Till lördagen återstår sex sträckor på sammanlagt sju mil. Inräknat all transport mellan specialsträckorna mäter EC Snapphanerallyt totalt 241 km.
Power stage är SS8, den av förarna älskade "Hovdala". En klassiker som alltid är med i Snapphanerallyt med breda, svepande vägar.
- I år ska vi bara ha med de stora fina bitarna. Jag vet då ingen förare som inte uppskattar Hovdala, säger tävlingsledare CG Wilke.
För de allra snabbaste utdelas det extra SM-poäng på Hovdala, därav namnet power stage. Fem till den som kör fortast i sin klass, fyra till näst snabbast ner till ett poäng för den med femte tid.
Två som hittills både segrat i sina klasser och varit snabbast på power stage är PG Andersson och Patrik Flodin, i en fyrhjulsdriven Ford Fiesta R5 respektive en hårt trimmad, bakhjulsdriven Volvo 940. Andersson har därmed tagit två totalsegrar av lika många möjliga i årets mästerskap. Flodin har varit lika överlägsen i sin klass, och båda räknas som storfavoriter till ytterligare framgångar i Hässleholm.
Foto: Annemo Friberg. Glada segrare i SSR 2021, till vänster kartläsaren Anders Fredriksson och PG Andersson med vandringspriset. De har nu full pott efter två SM-deltävlingar och överlägsen ledningen i huvudklassen.
Men rally är rally och materialet (bilen) sätts på stora påfrestningar. Vilket gör att mekanikerna, som tar sig an bilen så snart den anländer till serviceområdet vid Hässleholmsgården, är ytterst viktiga.
Juniorerna dominerar Internationella 2WD och där är det strid sträcka för sträcka om både sekunder och tiondelar. Hörbys Victor Hansen leder med två SM-poäng, efter att ha vunnit i Älmhult med 1,4 sekunder över premiärvinnaren Calle Carlberg. I South Swedish Rally var det tre olika förare som turades om att ha ledningen, med tiondelar i differens. Mer spännande än så kan det inte bli.
Foto: Pia Nilsson. Det är stentufft bland juniorerna i klassen Internationella 2WD. Victor Hansen leder SM med ynka två poäng före Calle Carlberg.
Rutinerade Kalmarföraren Joachim Carlström leder Nationella 4WD, en förare som kört EC Snapphanerallyt åtskilliga gånger och därmed hittar på Hovdala.
Förutom de vanliga SM-klasserna Internationella fyrhjulsdrivna bilar och dito tvåhjulsdrivna, samt nationella 4WD och 2WD finns från och med den här säsongen också SM för standardbilar. En klass där Volvo 940 dominerar och allra värst hittills är Isak Arvidsson, från Gullabo. Visserligen dammade han av vägen i Älmhult, men före det hade han vunnit varenda sträcka. Nu kommer 19-åringen för att ta revansch.
Annemo Friberg