Nyheter
Tom Kristensson avslutar årets VM-säsong i helgens Rally Finland
Rally Finland, eller WRC Secto Automotive Rally Finland, som är det officiella namnet är, körs normalt i början av augusti, men på grund av Covid 19 är årets upplaga flyttad till kommande helg.
Huvudort är som vanligt Jyväskylä, knappt 30 mil norr om Helsingfors. Rallyt hade förr namnet "De 1000 sjöars rally" och har även genom åren fått epitetet "Formel 1 på grus", efter de breda och snabba vägarna. På senare år har man dock bytt ut vissa sträckor till lite smalare och mer tekniska, men tävlingen är fortfarande en av de snabbaste i VM-serien, med många spektakulära hopp.
Årets tävling inleds på fredag middag med statsträckan Harju inne i Jyväskylä. Totalt är det 19 specialsträckor på 29 mil som skall avverkas fram till sista sträckan, berömda Ruuhimäki 2 på söndag eftermiddag, som även är så kallad Powerstage. En skillnad, mot när tävlingen går på sommaren blir, att de sista sträckorna både på fredagen och på lördagen, kommer att köras i mörker, något som blir en ny erfarenhet för alla deltagarna.
SMK Hörbys Tom Kristensson och co-driver David Arhusiander, Jämtlands MK, gör i Finland sin sista start i årets VM-serie i WRC 2-klassen, eftersom man valt att avstå tävlingen i Spanien i mitten av oktober och även en eventuell tävling i Monza i Italien senare i höst.
Tom och David generalrepeterade gångna helgen i SM-tävlingen Skilling 500 i Småland i en inhyrd Ford Fiesta från italienska JME Rally Team. Man tvingades dock bryta på den 13 av 15 sträckor.
- Tog höjd i en sväng för passage av en smal bro, men kom ut i lösgrusen och gled i relativt låg fart in i broräcket och förstörde en bärarm, säger Tom
- Vi låg då på en stabil tredjeplats totalt, efter segraren PG Andersson och Pontus Tideman, trots en punktering i slutet på en av sträckorna.
- Jag är ändå väldigt nöjd med tävlingen, eftersom jag fick en känsla i körningen som jag inte haft tidigare i år, det var verkligen kul att köra, fortsätter Tom
- Ärligt sagt trodde jag att det skulle vara lättare att ställa om från den 2-hjulsdrivna, motor svagare bil som jag kört i Junior-VM till en 4-hjulsdriven, starkare, och med betydligt fler inställningsmöjligheter, än vad det visat sig. Helt klart behövs det mil och erfarenhet för att få samma härliga känsla och trygghet som i den 2-hjulsdrivna, men vi har tagit stora steg framåt under året.
- Rally Finland är min favorittävling, speciellt efter min seger i JWRC-klassen 2019, och jag gillar typen och karaktären på vägarna. Vi tar med oss känslan och erfarenheten från Skillingaryd och ser verkligen fram emot tävlingen med tillförsikt, säger Tom.
Favorit i WRC2-klassen är erfarne Mads Östberg i en Citroen C3, men han får se upp för Oliver Solberg i nya Hyundai i20 N Rally2 och på hemmaplan farlige Jari Huttunen i en liknande bil. Intressant skall bli att se vad Teemu Suninen kan prestera efter bytet från Ford Fiesta till en Volkswagen Polo GTI. Tom och David får i Rally Finland sällskap i M-Sport Ford World Rally Team av tjecken Martin Prokop, även han i en Ford Fiesta Rally2.
Huvudort är som vanligt Jyväskylä, knappt 30 mil norr om Helsingfors. Rallyt hade förr namnet "De 1000 sjöars rally" och har även genom åren fått epitetet "Formel 1 på grus", efter de breda och snabba vägarna. På senare år har man dock bytt ut vissa sträckor till lite smalare och mer tekniska, men tävlingen är fortfarande en av de snabbaste i VM-serien, med många spektakulära hopp.
Årets tävling inleds på fredag middag med statsträckan Harju inne i Jyväskylä. Totalt är det 19 specialsträckor på 29 mil som skall avverkas fram till sista sträckan, berömda Ruuhimäki 2 på söndag eftermiddag, som även är så kallad Powerstage. En skillnad, mot när tävlingen går på sommaren blir, att de sista sträckorna både på fredagen och på lördagen, kommer att köras i mörker, något som blir en ny erfarenhet för alla deltagarna.
SMK Hörbys Tom Kristensson och co-driver David Arhusiander, Jämtlands MK, gör i Finland sin sista start i årets VM-serie i WRC 2-klassen, eftersom man valt att avstå tävlingen i Spanien i mitten av oktober och även en eventuell tävling i Monza i Italien senare i höst.
Tom och David generalrepeterade gångna helgen i SM-tävlingen Skilling 500 i Småland i en inhyrd Ford Fiesta från italienska JME Rally Team. Man tvingades dock bryta på den 13 av 15 sträckor.
- Tog höjd i en sväng för passage av en smal bro, men kom ut i lösgrusen och gled i relativt låg fart in i broräcket och förstörde en bärarm, säger Tom
- Vi låg då på en stabil tredjeplats totalt, efter segraren PG Andersson och Pontus Tideman, trots en punktering i slutet på en av sträckorna.
- Jag är ändå väldigt nöjd med tävlingen, eftersom jag fick en känsla i körningen som jag inte haft tidigare i år, det var verkligen kul att köra, fortsätter Tom
- Ärligt sagt trodde jag att det skulle vara lättare att ställa om från den 2-hjulsdrivna, motor svagare bil som jag kört i Junior-VM till en 4-hjulsdriven, starkare, och med betydligt fler inställningsmöjligheter, än vad det visat sig. Helt klart behövs det mil och erfarenhet för att få samma härliga känsla och trygghet som i den 2-hjulsdrivna, men vi har tagit stora steg framåt under året.
- Rally Finland är min favorittävling, speciellt efter min seger i JWRC-klassen 2019, och jag gillar typen och karaktären på vägarna. Vi tar med oss känslan och erfarenheten från Skillingaryd och ser verkligen fram emot tävlingen med tillförsikt, säger Tom.
Favorit i WRC2-klassen är erfarne Mads Östberg i en Citroen C3, men han får se upp för Oliver Solberg i nya Hyundai i20 N Rally2 och på hemmaplan farlige Jari Huttunen i en liknande bil. Intressant skall bli att se vad Teemu Suninen kan prestera efter bytet från Ford Fiesta till en Volkswagen Polo GTI. Tom och David får i Rally Finland sällskap i M-Sport Ford World Rally Team av tjecken Martin Prokop, även han i en Ford Fiesta Rally2.