Nyheter

Säsongsstart för Racepart Sweden 1300 Rallycup
Racepart Sweden 1300 Rallycup säsongstartar med Hälsingerallyt den 22:a Januari. En ny cupsponsor föranleder namnbytet. Ganska naturligt för chefen Roger Eriksson att engagera sig då han själv tävlat bl.a. i 1300 Rallycup.



Vintersäsongen blir intensiv med fyra tävlingar i tät följd. Detta är för de flesta mycket påfrestande ekonomiskt med fler tävlingar på "samma lön". Men med billiga och enkla bilar, enhetsdäck med begränsat utstick och framförallt våra SPONSORER (som ju ska kallas samarbetspartner) så håller vi ner kostnaderna så mycket det går. Cuptävlare betalar bara 1000kr till Cupkassan plus ev. noter till arrangören (Juniorer 300 kr och ungdomsåkare INGET) vid de deltävlingar vi har en TÄVLINGSPONSOR. Resten fixar de, tillsammans med vår Cupsponsor. Till Hälsingerallyt är det Gårdmans Transport AB i Norrköping som kommer att exponeras på våra vindrutor och i programmen. Superviktigt för oss som kämpar för att hålla ned kostnaderna för oss aktiva.

Fyra vintertävlingar på en månad är som sagt tufft. Men även det har vi tänkt på i Sukkacupen. Den som avstår vintern helt har ändå stor chans att vinna årets cup då det återstår sex tävlingar i sommar. Sju tävlingar är det man ska räkna ihop sina poäng ifrån på en säsong så bäst är det ju att ta med minst en fullpoängare med sig från vintern (Max två får man ta med).
Poäng får man i VARJE deltävling bara man tagit sig till start. Sen får man fler för VARJE SS man placerat sig på. En tuss extra för att man gått imål och sen naturligtvis en hög med poäng för slutplaceringen. Så det betyder ALDRIG ge upp. Gasa även om Du råkar leda med en halvtimme. Frågor på det?

Vilka team och namn tror vi ska göra bäst ifrån sig då?
Lägsta oddsen måste absolut gå till överlägsna paret Joacim Rydin/Magnus Simensen, De vann nämligen 2019. 2020 kördes bara en deltävling, som Team Rydin vann och 2021 Vann Jocke och Magnus återigen. De får bli riktmärket och dem alla får jaga. Vem ska jaga bäst då? Vi "insiders" tror nog på stilåkaren Jan-Erik Eriksson med Magnus Nilsson vid sin sida, åtminstone i Hälsingerallyt. Förra årets tvåa Ricardo Hillesjö är en säker poängplockare som återkommer. Dark horse gissar vi att nyanmälde Björn Norman från Grödinge MK blir. Codriver åt honom blir inte helt okände Marcus Theorin. Han är ytterligare en av oss äldre som valt att göra "återfallet" i en Sukka och ska man ha kul så tror vi de garanterat få det.

Ett oskrivet kort är väl "Gubben" Ola Strömberg som slutat tjura och tänker återigen delta i Cupen efter att ha haft ett uppehåll sedan han och fru Brittmarie slutade tvåa 2018 (Det var inte det han tjurade för). Han brukar ju köra bra på vintern där han kallar snövallarna för sina vänner. Men nu har nog rattrosten gjort sitt. Vi får se om det inte blivit gravrost. I Hälsinge ställer kompisen Ronnie Maxe upp som notläsare. Brittmarie är kvar i varma Spanien och tar hand om hundarna, så lite ledigt får hon ju.

Racepart Sweden 1300 Rallycup 2022:
Datum Tävling
VINTER 4st varav 2 får räknas
22-01-22 Hälsingerallyt
22-02-05 Tierpsrundan
22-02-12 LBC Ruschen
22-02-26 Gestrikekannan

SOMMAR 6st.
22-04-30 Zabra Rallyt
22-05-14 Flen
22-06-11 Noratrofén
22-07-16 Slottssprinten
22-09-10 Linköping
22-10-01 Sigtuna