Nyheter

Två dumma vänstersvängar kan avgöra SMK Hörbys SM-premiär.
I fjol bjöd Fredrik Nilsson Hörbys kommunalråd tillika gammal skolkamrat, Cecilia Bladh in Zito på en minst sagt uppskattad åktur som "VIP-bil" i "Bilmånsson Rallysprint". I år kommer detta inte att upprepas då Fredrik istället axlat rollen som banchef i årets första deltävling i Asfalt SM den 16 april.

- Spännande på olika sätt, att köra själv är alltid kul men också intressant att försöka bjuda på en optimal SM-tävling, menar Fredrik.

På Industriområdet är det planerat för en bana som med tre varv och lika många heat ger en sammanlagd längd på knappt 20 kilometer. En bana som i det mesta är samma sedan första året den kördes 2018. Lite förändringar finns dock berättar Fredrik.

- Tävlingsområdet är inte statiskt och när vi använder en del inom företagsområden sker där förändringar. En container ställs till exempel upp eller flyttas från där vi tänkt köra, men till 90 procent kommer de förare att känna igen sig som kört hos oss tidigare.

En körtid per heat på strax under fem minuter visar att det bjuds på en knixig bana utan inslag av vrålsnabba partier.

- Är väl egentligen bara de sista hundra meterna mot mål som kan klassas som snabbt, menar Fredrik och fortsätter.

- Detta uppvägs av flera partier där det verkligen gäller att köra med insidan om man vill ha sekunderna med sig. Tänker speciellt kort efter start när vi korsar en tomt där det även finns lite grus som underlag...


Här på den mest omtyckta publikplatsen i Bilmånsson Rallysprint markerar Fredrik Nilsson att vägen är avstängd för trafik den 16 april. Foto: SMK Hörby

En av publiken uppskattad del är den uppmärkta publikplatsen vid Mekonomen/ Hörby Bil. Här samlas alltid mycket folk då här även finns toaletter, korvgrillning och andra aktiviteter som bilutställning från Bilmånsson. Inte bara detta som drar publik utan här är även ett av banans viktigaste moment.

- Även om jag inte är någon asfaltåkare så vet jag att just här är det extra viktigt att ha perfekta linjer genom två "dumma" vänstersvängar om inte sekunderna ska sticka iväg, förklarar Fredrik.

Banchef Nilsson får frågan vad han känner vara största utmaningen med att köra "rally mitt i byn". Tar en stund innan han svarar.

- Det är nog att göra allting så säkert det bara går för såväl tävlande som publik. Det är därför oerhört viktigt att publiken lyder funktionärerna och inte minst de speciella publikvakterna samt respekterar våra uppsatta förbudsskyltar och avspärrningar, avslutar Fredrik.