Nyheter
Nora bjöd fantastisk sommarpremiär av årets SverigeSerie i VOC Mekonomen Rally
Nora bjöd fantastisk sommarpremiär av årets SverigeSerie i VOC Mekonomen Rally
Riktigt fina rallyn är mer eller mindre ett signum för VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie. När vi dessutom som i Nora är huvudklass i tävlingen så garanterar det också riktigt fina startnummer, läs superfina vägar också för klassens C förare. Det rutinerade gänget i Nora MK bjöd som vanligt på ett kaononrally. Riktigt fina, omväxlande och utmanande vägar i absolut toppklass. Smidig anmälan och besiktning. En serviceplats som både är rymlig, ändamålsenlig och utanpå allt bedårande vacker. Men kanske viktigast av allt jättetrevliga funktionärer på alla poster. Ett rally i toppklass helt enkelt. Allra mest bråttom av VOC-åkarna hade förhandstippade och internationellt meriterade Pontus Lönnström som tog hem VOC Elit A i stor stil. I VOC´s lägre elitklass B var det händelserikt men Daniel Jonsson var omutlig hela dagen. Även i VOC C, som vi i klassen kallar Cupklassen hände en hel del men Emil Huss var klart snabbast på alla sträckor.
VOC Mekonomen Rally trivs i Nora, det är som man brukar säga etablerat "sedan gammalt". Årets upplaga var definitivt inget undantag. Hela klassen sken ikapp med solen, till och med vädret hade arrangörerna i Nora fixat på absolut bästa tänkbara sätt.
- I försnacket talades om supersnabba vägar. På några sektioner var försnacket sanning men rallyt som helhet var väldigt utmanande och omväxlande. Klassansvariga var äntligen själva på plats efter ett långt påtvingat uppehåll av arbetsskäl och vi, precis som hela klassen stortrivdes. En superbonus för mig och Lotta var förstås att få träffa er alla i den här underbart sociala och trevliga klassen personligen igen, berättar klassansvarig Roger Fransson.
Otroliga prestationer på flera nivåer i Sveriges vettigaste och effektivaste rallyklass.
- Det är bara att lyfta på kepsen för otroliga prestationer i klassen och också konstatera att VOC´s modell att mejsla fram kompetenta förare och CoDrivers fungerar. Precis som det fungerar utmärkt för alla oss som bara vill åka och ha kul. Det närmast totala fokus som diverse förståsigpåare ute i rallysverige har på tekniska detaljer på bilen kommer på skam oavsett om du har proffssatsning eller bara-för-kul i fokus, det går inte att argumentera emot. Våra bilar är fulla av begränsningar, det ingår i konceptet och i målet att hålla nere kostnader. Men den höga konkurrensen skapad av bredd och jämnbördiga bilar i klassen kompenserar för allt, fortsätter klassansvarig.
Pontus Lönnström imponerade i VOC Elit A
Hemmaåkare tillika internationellt meriterade med juniorlandslaget Pontus Lönnström var i lånad bil av pappa, Jonas Karlssons före detta VOC 240 B23, oslagbar den här dagen. Snabbast på alla sträckor trots en bil som egentligen inte riktigt håller måttet mot huvudkonkurrenterna.
- Den bedrift som Pontus och CoDriver Richard Svensson gör är på riktigt imponerande. För att låna Pontus egna ord efter målgång: "Man måste köra som ett psyk. Jag blir nästan rädd för mig själv när jag kör så här". Rädd eller inte tiderna duon presterar är rakt igenom superimponerande. Om vi till det adderar att de kört nästan hela sista sträckan utan koppling och med en rasad växellåda som låst sig på treans växel - då blir bedriften ännu mer imponeranade.
Magnus Lindqvist kompetent vägledd av Sara Ridde slutar för omväxlings skull tvåa i Nora. Patrik Fredriksson lika kompetent vägledd av Per Wiksten kniper sista pallplatsen.
Daniel Jonsson i händelserik lägre Elitklass
Redan på första sträckan tar på förhand vinstvarnade Daniel Jonsson ett grepp om VOC Elit B i stenhård fajt med Tim Palmqvist som bara var 0,6 sekunder bakom. Därefter ett getingbo toppat av Björn Kallin sju sekunder efter Daniel men med ytterligare två förare, Stein Frederic Akre och kors-i-taket återkommande undertecknad Roger Fransson bara två respektive tre tiondelar bakom Björn och Magnus Westman ytterligare en och en halv sekund bakom. Förhandstippade Noah Grönkvist stod däremot inte riktiga att känna igen den här dagen, ytterligare lite efter redan på första sträckan och sedan haveri på sista sträckan som definitivt förstörde dagen.
- Sedan hände mycket. Själv missade jag ett vägbyte på SS2, fick backa och så var det potentiellt fina resultatet i sank. Tim Palmqvist jagade tätt, tätt bakom Daniel Jonsson driven av Emma Hägg vid sin sida men ungefär mitt på sista sträckan var det dags att parkera även för Tim och guldet (silvret) blev till sand. Stabilt istället av klassens tekniskt huvudansvarige Björn Kallin som med Mattias Jansson vid sin sida slutade tvåa. Stabilt också av Stein Frederic Akre som vägledd av Eivind Akre gjorde prispallen komplett.
Emil Huss tämligen överlägsen i C
I C-förarklassen som vi hos oss kallar Cupklassen förväntades en envig mellan Emil Huss och Gabriel Banger. Den kampen räckte dock bara i en sträcka sedan tackande Gabriels växellåda för sig.
- Gabriels loggade tid på SS1 är inte korrekt. I officiella resultatet har han fått exakt samma tid som startnumret före honom på dagens första sträcka. Kampen var därför i praktiken stenhård mellan honom och Emil Huss med CoDriver Clara Sundkvist i högerstolen. När Gabriel bröt redan på SS2 så tog Emil och Clara över showen helt och vann till slut VOC C tämligen komfortabelt.
Gabriel Parkatti med Tony Parkatti vid sin sida tog en klar andraplats. Joakim Rönnbäck med Jesper Nilsson i högerstolen tog en lika fin som säker tredjeplats.
Hugo Carlberg tyvärr ensam junior.
Det är tråkigt att Hugo Carlberg blev ensam junior till start.
- Ensam får Hugo inte riktigt skina och imponera på det sätt han är värd som den jätteduktiga rallyförare som han faktiskt är. Men för alla som kan läsa en resultatlista står det ändå klart. Utan körkort, utan noter, med ytterst begränsad erfarenhet av att köra rally och utan konkurrenter som driver tempot så kör Hugo med pappa Stefan vid sin sida ändå in på tider som skulle placerat dem tvåa (2!) i VOC C, eller femma (5!) i VOC B. Så lägg det här namnet på minnet. Hugo Carlberg kommer låta tala om sig. Helt enkelt ännu en supertalang fostrad i VOC.
Med detta bugar och tackar VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie den fina tävlingen. Utan att gå händelserna i förväg så tror jag att vi ses om ett år igen.
Roger Fransson
Riktigt fina rallyn är mer eller mindre ett signum för VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie. När vi dessutom som i Nora är huvudklass i tävlingen så garanterar det också riktigt fina startnummer, läs superfina vägar också för klassens C förare. Det rutinerade gänget i Nora MK bjöd som vanligt på ett kaononrally. Riktigt fina, omväxlande och utmanande vägar i absolut toppklass. Smidig anmälan och besiktning. En serviceplats som både är rymlig, ändamålsenlig och utanpå allt bedårande vacker. Men kanske viktigast av allt jättetrevliga funktionärer på alla poster. Ett rally i toppklass helt enkelt. Allra mest bråttom av VOC-åkarna hade förhandstippade och internationellt meriterade Pontus Lönnström som tog hem VOC Elit A i stor stil. I VOC´s lägre elitklass B var det händelserikt men Daniel Jonsson var omutlig hela dagen. Även i VOC C, som vi i klassen kallar Cupklassen hände en hel del men Emil Huss var klart snabbast på alla sträckor.
VOC Mekonomen Rally trivs i Nora, det är som man brukar säga etablerat "sedan gammalt". Årets upplaga var definitivt inget undantag. Hela klassen sken ikapp med solen, till och med vädret hade arrangörerna i Nora fixat på absolut bästa tänkbara sätt.
- I försnacket talades om supersnabba vägar. På några sektioner var försnacket sanning men rallyt som helhet var väldigt utmanande och omväxlande. Klassansvariga var äntligen själva på plats efter ett långt påtvingat uppehåll av arbetsskäl och vi, precis som hela klassen stortrivdes. En superbonus för mig och Lotta var förstås att få träffa er alla i den här underbart sociala och trevliga klassen personligen igen, berättar klassansvarig Roger Fransson.
Otroliga prestationer på flera nivåer i Sveriges vettigaste och effektivaste rallyklass.
- Det är bara att lyfta på kepsen för otroliga prestationer i klassen och också konstatera att VOC´s modell att mejsla fram kompetenta förare och CoDrivers fungerar. Precis som det fungerar utmärkt för alla oss som bara vill åka och ha kul. Det närmast totala fokus som diverse förståsigpåare ute i rallysverige har på tekniska detaljer på bilen kommer på skam oavsett om du har proffssatsning eller bara-för-kul i fokus, det går inte att argumentera emot. Våra bilar är fulla av begränsningar, det ingår i konceptet och i målet att hålla nere kostnader. Men den höga konkurrensen skapad av bredd och jämnbördiga bilar i klassen kompenserar för allt, fortsätter klassansvarig.
Pontus Lönnström imponerade i VOC Elit A
Hemmaåkare tillika internationellt meriterade med juniorlandslaget Pontus Lönnström var i lånad bil av pappa, Jonas Karlssons före detta VOC 240 B23, oslagbar den här dagen. Snabbast på alla sträckor trots en bil som egentligen inte riktigt håller måttet mot huvudkonkurrenterna.
- Den bedrift som Pontus och CoDriver Richard Svensson gör är på riktigt imponerande. För att låna Pontus egna ord efter målgång: "Man måste köra som ett psyk. Jag blir nästan rädd för mig själv när jag kör så här". Rädd eller inte tiderna duon presterar är rakt igenom superimponerande. Om vi till det adderar att de kört nästan hela sista sträckan utan koppling och med en rasad växellåda som låst sig på treans växel - då blir bedriften ännu mer imponeranade.
Magnus Lindqvist kompetent vägledd av Sara Ridde slutar för omväxlings skull tvåa i Nora. Patrik Fredriksson lika kompetent vägledd av Per Wiksten kniper sista pallplatsen.
Daniel Jonsson i händelserik lägre Elitklass
Redan på första sträckan tar på förhand vinstvarnade Daniel Jonsson ett grepp om VOC Elit B i stenhård fajt med Tim Palmqvist som bara var 0,6 sekunder bakom. Därefter ett getingbo toppat av Björn Kallin sju sekunder efter Daniel men med ytterligare två förare, Stein Frederic Akre och kors-i-taket återkommande undertecknad Roger Fransson bara två respektive tre tiondelar bakom Björn och Magnus Westman ytterligare en och en halv sekund bakom. Förhandstippade Noah Grönkvist stod däremot inte riktiga att känna igen den här dagen, ytterligare lite efter redan på första sträckan och sedan haveri på sista sträckan som definitivt förstörde dagen.
- Sedan hände mycket. Själv missade jag ett vägbyte på SS2, fick backa och så var det potentiellt fina resultatet i sank. Tim Palmqvist jagade tätt, tätt bakom Daniel Jonsson driven av Emma Hägg vid sin sida men ungefär mitt på sista sträckan var det dags att parkera även för Tim och guldet (silvret) blev till sand. Stabilt istället av klassens tekniskt huvudansvarige Björn Kallin som med Mattias Jansson vid sin sida slutade tvåa. Stabilt också av Stein Frederic Akre som vägledd av Eivind Akre gjorde prispallen komplett.
Emil Huss tämligen överlägsen i C
I C-förarklassen som vi hos oss kallar Cupklassen förväntades en envig mellan Emil Huss och Gabriel Banger. Den kampen räckte dock bara i en sträcka sedan tackande Gabriels växellåda för sig.
- Gabriels loggade tid på SS1 är inte korrekt. I officiella resultatet har han fått exakt samma tid som startnumret före honom på dagens första sträcka. Kampen var därför i praktiken stenhård mellan honom och Emil Huss med CoDriver Clara Sundkvist i högerstolen. När Gabriel bröt redan på SS2 så tog Emil och Clara över showen helt och vann till slut VOC C tämligen komfortabelt.
Gabriel Parkatti med Tony Parkatti vid sin sida tog en klar andraplats. Joakim Rönnbäck med Jesper Nilsson i högerstolen tog en lika fin som säker tredjeplats.
Hugo Carlberg tyvärr ensam junior.
Det är tråkigt att Hugo Carlberg blev ensam junior till start.
- Ensam får Hugo inte riktigt skina och imponera på det sätt han är värd som den jätteduktiga rallyförare som han faktiskt är. Men för alla som kan läsa en resultatlista står det ändå klart. Utan körkort, utan noter, med ytterst begränsad erfarenhet av att köra rally och utan konkurrenter som driver tempot så kör Hugo med pappa Stefan vid sin sida ändå in på tider som skulle placerat dem tvåa (2!) i VOC C, eller femma (5!) i VOC B. Så lägg det här namnet på minnet. Hugo Carlberg kommer låta tala om sig. Helt enkelt ännu en supertalang fostrad i VOC.
Med detta bugar och tackar VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie den fina tävlingen. Utan att gå händelserna i förväg så tror jag att vi ses om ett år igen.
Roger Fransson